zondag 20 oktober 2013

Childrens memorial - Yad Vashem

Architect:


Childrens Memorial
Locatie:
Yad Vashem
Har Hazikaron
P.O.B. 3477
Jerusalem 9103401 Israel

Datum: 1976 / 1987


Coördinaten: 31° 46 25 N, 35° 10 54 E / 31.773611, 35.181667

De holocaust, zit in ieders geheugen. Zes miljoen joden vonden de dood, waarvan anderhalf miljoen kinderen. Voor deze kinderen is een monument gecreëerd in het museum Yad Vashem nabij Jeruzalem.
Door films, documentaires, herdenkingen en musea worden we herrinerd aan deze trieste perioden in onze geschiedenis. Fims als “The boy with the striped pyjamas” laten kinderen zien in concentratie kampen.
Emoties zijn niet in woorden te omschrijven toch voelen we ons droevig en boos als we nadenken over de joodse kinderen in de tweede wereld oorlog.

Het paviljoen “Childrens Memorial” staat in het museum Yad Vashem. Moshe Safdie, de architect, leidt de bezoeker op bijna traditionele wijze door dit monument. De website van Yad Vashem verteld ons het volgende over het monument:” Dit unieke monument, uitgehold uit een ondergrondse grot, is een eerbetoon aan de ongeveer 1,5 miljoen joodse kinderen die tijdens de Holocaust omkwamen. Wandelen door het gedenkteken, zal de bezoeker de namen van vermoorde kinderen, hun leeftijd en land van herkomst op de achtergrond te horen.”

De website van Safdie architects, verteld ons het volgende:” Het monument is een ondergrondse structuur ingevoerd via een boog gevormd door een natuurlijke rotsblok. Een dalende helling, gesneden in de rots, leidt naar een ondergrondse kamer. Binnen een gedenkteken kaars aansteekt een achthoekige ruimte. Deze enkele kaars wordt vermenigvuldigd in het oneindige in alle richtingen door een reeks semi reflecterende glazen panelen en spiegels die lijn de wand, vloer en plafond. De bezoeker loopt door de lichten, het verlaten van een terras met uitzicht op de bergen van Judea.

Een achthoekige theater ligt op de heuveltop over de ondergrondse ruimte, echoing de vorm van de ruimte onder. "

Verbaasd was ik over de functionele benadering van de uitleg, terwijl bij bestudering van het paviljoen duidelijk wordt dat Moshe Safdie, meer ontwerp dan alleen de octogonale ruimte. De emotie van de bezoeker wordt geleidt van punt tot punt. Tussen de punten liggen ruimtes, die ons de tijd geven te bezinnen alvorens en nadat wij het hoogtepunt hebben ervaren. Deze punten noem ik grenzen. Architectuur van de emotie gaat over het ontwerpen van grenzen en de ruimtes tussen de grenzen waar emotie ervaren wordt.



De grenzen in het ontwerp van Moshe Safdie zijn een helling, een nauw doorgang om de hoek, een gang die versmalt voordat je de volgende ruimte betreedt, een directe en breede doorgang en als laatste de uitgang om de hoek.
De grenzen  laten je de achter gelaten ruimte bezinken en de volgende ruimte beleven.

De ruimtes zelf zijn terug te leiden naar het oude Egypte. De tempels van het oude Egypte laten een hiërarchie in ruimtes zien die overeenkomt met dit paviljoen.
De “dromos” voor de Egyptenaren, de sfinxen gallerij die leidt naar de pylonen.
De “nartex of atrium” daar waar de eerste ontmoeting is met het binnenste van het paviljoen. De ruimte voordat we het palviljoen betreden.
De “antichambre” de ruimte van bezinning voordat we via de “pronaos” de “naos” betreden. Hier horen we in de verte al de echo’s van een stem. En stimuleert ons aandachtig en respectvol te zijn voor de dingen die komen gaan.
De “pronaos” is in feite een grens. Hier wordt de stem duidelijker en worden wij nederiger.
De “naos” het hoogtepunt van onze emotionele reis. De octogonale ruimte wordt verlicht door sterren. In werkelijkheid is het een enkele kaars welke middels reflecties door vloer wanden en plafond, vele malen wordt herhaald.  Op de achtergrond is nu duidelijk de stem te horen. Eén voor één worden de namen voorgelezen van de kinderen die zijn omgekomen tijdens de holocaust. De “naos”het heilige der heilige waar wij als bezoeker duidelijk te gast zijn. Bevangen door het spel van reflecties, onder de indruk van de stem worden we beschermd door de octogonale ruimte en de rots waarin dit paviljoen is uitgehouwen.
We verlaten de “naos” via een tweede “antichambre” zodat ons de mogelijkheid wordt gegeven te herdenken wat wij zojuist hebben ervaren.  Emotioneel hebben we deze pauze nodig om te herrinneren, om te blijven herrineren.
Uiteindelijk komen we weer in de “dromos”, een andere waar we beloond worden met uitzicht op de bergen van Judea. Het land waar de Joden vandaan komen.

De grenzen tussen de emotionele beleving zijn zo ontworpen dat je of heel voorzichtig een ruimte moet betreden, of er juist wat sneller uit kan gaan. Opvallend is dat de toegang tot de “naos”smal is en de uitgang breed. Voorzichtig betreden en de emotie ruimte geven bij het verlaten.

Waarom leze we nergens het verhaal achter het gebouw. Terwijl juist deze uiteenzetting net zo belangrijk is dan de landschappelijke randvoorwaarden waarbinnen het ontwerp is gerealiseerd. Het is niet een toevalligheid dat juist deze rots aanwezig was en uitzicht bood over Judea.

Het “Childrens Memorial” is de meest indrukwekkende vorm van architectuur die ik zelf heb mogen aanschouwen. Een must voor elke architect.


Websites:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten